loading...
راز دل من
لایو بازدید : 3 پنجشنبه 18 مهر 1392 نظرات (0)
پرولاکتین یا لوتئوتروپیک هورمون LTH هورمون پپتیدی تک زنجیره ای با 199 اسید امینه و وزن مولکولی 24000 دالتون میباشد که توسط آدنو هیپوفیز تولید میشود و از لحاظ ساختاری بسیار شبیه به هورمون رشد و هورمون لاکتوژن جفتی میباشد. این هورمون همراه با هورمون اکسی توسین نقش مهمی را در ترشح شیر در دوران شیردهی دارند. ترشح این هورمون توسط ترشح دوپامین مهار و توسط استروژن تحریک میشود. همچنین  thyrotropin-releasing hormone TRH باعث تحریک ترشح این هورمون میشود.

اثرات پرولاکتین: این هورمون دارای اثرات متعددی میباشد از جمله:

1- این هورمون در دوران بارداری ترشح شده و باعث افزایش شیر و بزرگ شده غدد شیری پستان میشود ولی در این دوران پروژسترون مانع از ترشح شیر به بیرون میشود ولی همزمان با تولد بچه به دلیل قطع ترشح پروژسترون ، پرولاکتین باعث ترشح شیر به بیرون میشود  که میزان این هورمون همزمان با مکیدن شیر بیشتر میشود. گاهی در نوزادان متولد شده ( دختر یا پسر ) دیده شده که ترشح شیر از نوک سینه وجود دارد. این شیر تحت عنوان Witch,s Milk نامیده شده و به دلیل اثر پرولاکتین مادری بر نوزاد در دوران بارداری میباشد.

2- تحریک میل جنسی و ایجاد حالت رضایت کامل بعد از انجام عمل جنسی با مهار ترشح دوپامین. معمولا افزایش بیش حد از این هورمون میتواند بیانگر ناتوانی جنسی و از دست دادن میل جنسی در فرد باشد.

3- تحریک تولید سلولهای پیشساز الیگودندروسیتها؛ که این سلولها به سلولهای الیگودندروسیت تبدیل شده و باعث تولید میلین در اطراف اکسون سلولهای عصبی در سیستم عصبی مرکزی میشود.

4- تولید سورفاکتانت در ریه جنین و ایجاد مقاومت و ایمنی زایی در برابر برخی از عوامل عفونی بدن مادر در دوران بارداری.

5- کاهش رشد مو در موشها.

ترشح پرولاکتین در دوران بارداری تحت اثر ترشح استروژن تحریک میشود ولی بعد از تولد نوزاد اثر این محرک داخلی قطع شده و بنابراین سطح این هورمون کاهش میابد ولی با مکیدن شیر  توسط بچه مکانورسپتورهای اطراف نوک سینه مادر تحریک شده و سیگنالهایی توسط طناب نخاعی به فیبرهای عصبی موجود در هیپوتالاموس ارسال شده و در آنجا باعث تغییر فعالیت الکتریکی نورونهای تحریک کننده غدد مترشحه پرولاکتین و در نتیجه افزایش ترشح این هورمون میشود. در شرایط نرمال و در غیاب گالاکتوره میزان این هورمون 2-1 هفته پس از پایان شیردهی متوقف میشود. میزان بالای این هورمون با مهار ترشح GnRH و FSH باعث مهار ترشح استروژن و در نتیجه تاخیر در سیگل تخمک گذاری و سیکل قاعدگی نیز میشود.

مقادیر نرمال و خارج از محدوده نرمال پرولاکتین:

مقادیر نرمال پرولاکتین در زنان زیر 580mIU/L و در مردان زیر 450mIU/L میباشد. مقادیر بالاتر از این میزان تحت عنوان پرولاکتینمی میباشد که علل مختلف فیزیولوژیک و پاتولوژیک دارد. همچنین گاها افزایش کاذبی در میزان پرولاکتین در اثر حضور ماکروپرولاکتین به صورت بیولوژیک در سرم میباشد که باعث افزایش میزان پرولاکتین به صورت بی علامت میشود.

دلایل فیزیولوژیک:

میزان پرولاکتین به دلایل مختلف فیزیولوژیک مانند بارداری، شیردهی، خواب و اوایل صبح، استرس های روانی، مصرف زیاد داروهای آرامبخش، جراحی های کوچک افزایش دارد. 

دلایل پاتولوژیک:

1- یکی از علل مهم افزایش پرولاکتین به ویژه در مقادیر بالای 10000mIU/L وجود تومورهایی در غدد مترشحه پرولاکتین  و همچنین بیماری هایی مانند سندرم کوشینک میباشد.

2- افزایش TRH که در اوایل هیپوتیروئیدیسم اتفاق میافتد.

علائم هایپر پرولاکتینمی:

در زنان علائم افزایش پرولاکتین عبارتند از : 1- اختلال قاعدگی و تاخیر در پریود ماهانه. افزایش پرولاکتین باعث افزایش دوپامین شده و دوپامین باعث مهار ترشح GnRH و FSH و در نتیجه استروژن میشود. این اختلال را آمنوره می نامند. 2- ترشح شیر به صورت غیر عادی و در غیاب بارداری و شیردهی از پستان که تحت عنوان گالاکتوره میباشد. 3- ناتوانی جنسی و انجام آمیزش جنسی همراه با درد بسیار زیاد که به دلیل خشک بودن واژن میباشد. 4- پوکی استخوان به دلیل کاهش ترشح استروژن.   در مردان معمولا چون اندکس های بارزی مانند قاعدگی وجود ندارد بیماری دیرتر تشخیص داده میشود و معمولا این افراد به دلیل مشکلات بینایی و سردرد به پزشک مراجعه میکنند و اغلب حتی متوجه ناتوانی جنسی خود نیستند. همچنین در مردان بزرگ شدن سینه ها( ژینکوماستی) از علائم دیده شده میباشد.

هیپوپرولاکتینمی: کاهش پرولاکتین که معمولا حالتی ناشایع بوده و اغلب به دنبال مقادیر زیاد دوپامین در بدن اتفاق میافتد.

تشخیص:

تست درخواستی برای زنان با علائم آمنوره و گالاکتوره و مردان با علائم ناتوانی جنسی و ژینکوماستی اندازه گیری پرولاکتین میباشد و در صورت بالا بودن مقادیر تستهای تیروئیدی و همچنین تستهای رادیوگرافی و MRI توسط پزشک درخواست میشود تا در نهایت بتواند به تشخیص صحیح برسد.

متد اندازه گیری: میزان این هورمون مانند سایر هورمونها با روشهایی مانند رادیو ایمنو اسی و الایزا اندازه گیری میشود، که الایزا روشی پر کاربردتر و دقیق تر میباشد


:D

لایو بازدید : 3 پنجشنبه 18 مهر 1392 نظرات (0)

دخـتـره 12 سـالـشـم نـیـسـت

تـو پـیـج دکـتـره سـوال پـرسـیـده:

چـجـوری بـدون عـمـل زیـبـایـی لـب هـامـو برجسته کنم؟؟

.


.


.

رفـتـم جـواب دادم: بـا دمـپـایی ابری خیـس مـحـکـم بـکوبـن تـو دهـنـت


درست مـی شـی :-D



لایو بازدید : 3 پنجشنبه 18 مهر 1392 نظرات (0)
سلام خوبید ؟؟؟

با وجود این که سه تا نظر بود فقط ولی چون تا آذر نیستم

براتون این پست و میذارم خوب دیگه حرفی ندارم فعلا !!


لایو بازدید : 9 پنجشنبه 18 مهر 1392 نظرات (0)
نسخه جدید سری بازی‌های بسکتبالی NBA با نام NBA 2K14 به عنوان فرنچایز جدید این بازی پرآوازه می‌باشد. با وجود بیش از ۳۸ بازی ورزشی که در سال عرضه می‌شوند و عناوینی که برای بهترین‌های این بازی‌ها انتخاب می‌شود، یک بار دیگر سری بازی‌های محبوب NBA لقب برترین شبیه‌ساز بازی‌ها را برای یک‌بار دیگر به خود اختصاص داد. امسال، کمپانی ۲K تمامی نیروی خود را همراه با یکی از اثرگذارترین عوامل خود با نام LeBron James در پیاده‌سازی هرچه بهتر لیگ قهرمانان به‌کار می‌گیرد. با وجود موسیقی‌های متن بسیار هیجان‌انگیز بازی که توسط King انتخاب شده، کنترل بازی که توسط ویژگی جدید Pro Stick اصلاحات زیادی داشته، افزودن قابلیت Signature Skills، افزایش تکنیک‌های دفاع که شامل دانک‌های تدافعی هستند و بسیاری از موارد دیگر، بازی NBA 2K14 یک‌بار دیگر خود را برای برافراشتن سری برتر بازی‌های ورزشی آماده کرده است.

جهت دانلود به ادامه مطالب مراجعه فرمایید...

NBA 2k14 XBOX360-SPARE

nba2k14 xbox360 cover small دانلود بازی NBA 2k14 برای XBOX360


لایو بازدید : 1 سه شنبه 16 مهر 1392 نظرات (0)

اصغري مقدمبه گزارش پایگاه خبری فوتسال ایران، مصاحبه جنجالی علی صانعی این روزها فضای فوتسال کشور را به هم ریخته و بسیاری از اتفاقات، تحت الشعاع این مصاحبه  به وقوع می پیوندد. یکی از پیامد های صحبت های تند سرمربی پیشین تیم ملی علیه کمیته فوتسال و جواد اصغری مقدم، ممنوع المصاحبه شدن کاپیتان تیم ملی بوده است تا جلوی واکنش احتمالی این بازیکن به صحبت های صانعی گرفته شود.

رضا افتخاری به عنوان سرپرست کمیته فوتسال این دستور را به کاپیتان تیم ملی داده و حتی شنیده ها حاکی از آن است که بقیه بازیکنان هم حق صحبت به جز خودشان را ندارند!

این اتفاق در حالی می افتد که در زمان ریاست ترابیان هم بازیکنان بارها از مصاحبه با رسانه ها منع می شدند و ممنوع المصاحبه شدنشان نه تنها جلوی حاشیه ها را نگرفت بلکه تبدیل به ابزاری شد برای حمله به کمیته فوتسال وقت!


لایو بازدید : 1 سه شنبه 16 مهر 1392 نظرات (0)

و اما تربت حسین...

بوئیدن این خاک بهشتی،

هرعاشقی را گریان می سازد،

همانطوری که پیامبر را گریان ساخت.

وقتی که جبرئیل برای ایشان، از کربلا تربت آورد،

اشک بود که از چشمان مبارکش فرو می ریخت.

ولی نعمت ما ایرانی ها هم چنین ماجرایی را داشته است.

برایش از کربلا تربت آوردند.

آن را در کف دست ریخته و بوئید؛

پس آن چنان گریست که اشک بر روی گونه هایش روان شد.

تا کنون به این جمله اندیشیده ای:

او سمعتم بغریب او شهید فاندبونی؟

این جمله از ارباب ماست.

سفارش می کند که با شنیدن مصیبت شهید یا غریب و یا ستمدیده ای،

از مصیبت خودش یاد شود و بر او اشک ریخته شود.


تعداد صفحات : 9

اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آرشیو
    آمار سایت
  • کل مطالب : 83
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 19
  • آی پی دیروز : 1
  • بازدید امروز : 16
  • باردید دیروز : 0
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 16
  • بازدید ماه : 16
  • بازدید سال : 18
  • بازدید کلی : 441